0%

Jaro se blíží nebezpečně rychle. Můžete to ho pomalu vidět, slyšet a cítit. Stále častěji jsou ranní teploty v plusových hodnotách a slunce bude s každým dalším dnem hřát víc. Pokud vás proto zajímá, jak vypadá servis kola po zimní přestávce, je tento text určen právě pro vás!

I když se to nezdá, příprava kola na jízdu po zimní přestávce vůbec není tak náročná. Při menším sebezapření a využitím nářadí to zvládnete i doma. A pokud se vám to i přesto zdá, že se jedná o příliš obtížný úkol, můžete své kolo vzít do některého ze servisů KROSS. Než se k tomu ale dostaneme, pojďme si projít všechny kroky, které vám pomohu zpříjemnit každou jízdu na kole.

Jaké nářadí budeme vlastně potřebovat?

K přípravě kola na jízdu nepotřebujete mít všechno nářadí na kolo, které lze běžně sehnat. Hlavní je mít imbusové klíče, díky kterým budete moci zkontrolovat dotažení jednotlivých šroubů. Pomoci může také odmašťovač a olej na řetěz. Pokud máte v plánu vyměnit brzdová lanka nebo převody, měli byste mít také vhodné nářadí na jejich zkrácení.

Jak správně vyčistit pohon kola po zimě?

Pokud jste už dlouho na kole nejezdili, například celou zimu, nebylo by špatné si vyčistit pohon kola. Vyčištění řetězu od staré oleje a nahromaděných nečistot se pozitivně promítne nejen na jeho životnosti, ale také na jeho tišším chodu. Čištění řetězu je také vhodná chvíle k tomu, abyste se na něj podívali zblízka. Můžete si totiž všimnout, jestli je zrezivělý nebo vytahaný. Zrezivělý řetěz je třeba okamžitě vyměnit. Vytažení řetězu zase můžete zkontrolovat pomocí speciálního nástroje, tzv. měrky řetězu. Pokud je řetěz vytahaný, vyměňte jej rovněž za nový.

No dobře, ale jak si vlastně umýt kolo třeba v bytě? Konkrétně bez toho, abych se zašpinila podlaha? Odpovědí na tuto otázku je Clean Box Bicycle Chain Cleaning Tool. Funguje velice jednoduše. Stačí do nádoby nalít odmašťovač např. KROSS D3 a několikrát otočit klikou. Toto zařízení velice důkladně vyčistí řetěz pomocí kartáčků a zabrání ušpinění místnosti, ve které kolo čistíte. Poté stačí řetěz otřít hadříkem a použít nový olej. Na jaře doporučujeme používat olej obzvláště do vlhkých podmínek.

Jak mám zkontrolovat vůle u kola?

Příprava kola na jízdu není jen o čištění a mazání pohonu. Jedná se také o práci, při které je potřeba zkontrolovat všechny prvky. Povolené vůle se mohou objevit například i u vidlic. Bez ohledu na to, zda máte kolo s odpruženými nebo pevnými vidlicemi, vůle se může objevit všude. Pokud s nimi nebudete nic dělat, tak postupem času může být manipulaci s kolem postupně horší a obtížnější. V extrémních případech hrozí dokonce i poškození hlavové trubky kola nebo dokonce prasknutí hlavového složení.

Pokud tomu chcete zabránit, musíte nejdřív utáhnout přední brzdu a poté pomalu hýbat kolem dopředu a dozadu a zároveň druhou rukou držet hlavovou trubku. Pokud ucítíte mírný pohyb vidlice, bude nutné tuto vůli nastavit Teoreticky je to velmi jednoduchý proces, zvláště pokud víte, jaký typ hlavového složení máte. Doporučujeme však zajít do autorizovaného servisu KROSS, kde tuto vůli během chvilky odstraní. Seznam všech servisů KROSS najdete na této stránce.

Výměna lanek a bowdenů kola

Před novou sezónou se také vyplatí vyměnit lanka a bowdeny v kole. Jedná se o velmi často opomíjený prvek přípravy kola na sezónu, a při tom je velice důležitý! Kvalitní, správná lanka a bowdeny mají velký vliv na kvalitu řazení a brždění. To je důležité zejména u kol vybavených hydraulickými kotoučovými brzdami. V jejich případě se totiž lanka mění méně často. Z druhé strany se vyplatí zkontrolovat, zda se systém během zimy nezavzdušnil. Rozdíl v brzdné síle určitě snadno poznáte. Zvlášť pokud se jedná o vaše kolo. Brzdová páčka sahá až k řídítkům a kolo stále jede? To signalizuje jediné, je potřeba zkontrolovat brzdy.

Pokud se chystáte na jarní projížďky, věnujte pozornost také stavu brzdových destiček. Nejsou náhodou nadměrně opotřebované? Dobře si je prohlédněte a zkontrolujte, zda jsou v pořádku a nevyžadují vyměnit. Ideální stav brzdových destiček rozhoduje o vaší bezpečnosti. Bez nich jednoduše nezabrzdíte! Dokonce i nadměrně použité destičky dokážou poškodit vaše brzdové kotouče. V případě ráfkových brzd dokonce i brzdou plochu.

Nechcete dělat prohlídku na vlastní pěst?

Pokud nechcete kontrolu provádět sami nebo se na to zrovna necítíte, stojí za zvážení vzít kolo do specializovaného servisu, který to udělá za vás. Mnohé z těchto servisů vás zbaví povinnosti připravit kolo na sezónu a kolo připraví za vás. Můžete si tak být jistí, že kolo bude v plně funkčním stavu a připravené na cestu. To vám určitě ušetří spoustu času, zvláště pokud máte spoustu jiných povinností. A někdy je lepší prostě problém vyřešit rychle a být tak připraven okamžitě na jízdu. V opačném případě vás může potkat to, že, bude polovina léta a vy stále nebudete mít připraveni své kolo. A tohle by snad žádný zapálený cyklista prostě nevydržel.