Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie v souladu s našimi zásadami ochrany osobních údajů. Podmínky ukládání nebo přístupu k mechanismu souborů cookie můžete určit ve svém prohlížeči. Více informací.
Středové osy
Středová složení
Středové složení jízdního kola je jedním z těch prvků, který skoro nikdo nevnímá, popřípadě ani neví, že ho má, ale pokud se s ním něco stane, okamžitě to každý pocítí na vlastní kůži. Poškozené středové složení má za následek mnohem obtížnější pohon kola, šlapání tak vyžaduje mnohem větší sílu, než bylo předtím potřeba. Středová mufna, ve které je tato součástka jízdního kola umístěna, by proto měla být kontrolována alespoň jednou ročně. Díky tomu bude každá jízda na kole příjemná, tichá a hlavně nebude docházet k žádným nečekaným problémům.
Druhy středových složení
Co se týče středových složení bylo v průběhu let vytvořeno mnoho standardů a řešení. Bohužel, tak jako mnoho jiných dílů bylo standardizováno a není potřeba se tak starat o jejich výměnu, u středového složení k tomuto kroku nikdy nedošlo. Výsledkem je, že na trhu je k dispozici mnoho různých řešení, někdy určených přímo pro jeden konkrétní model jízdního kola. Mnohým začínajícím cyklistům to způsobuje zbytečné vrásky na čele a dokonce i někteří zkušení cyklisté někdy musí opravdu dlouze přemýšlet jaký model středového složení pro své kolo zvolit. Naštěstí existují vyškolení servisní technici, kteří vždy pomohou!
Jaké tedy druhy středových složení vlastně existují?
- Středové složení čtyřhran – jedná se o nejstarší typ středového složení, v současnosti používaný především u městských a dětských kol. Je také nebývalé těžké, ale z druhé strany při dobré údržbě také skoro nezničitelné.
- Středové složení octalink – jedná se o systém, který zavedla firma Shimano, konstrukčně hodně podobný středovému složení čtyřhran. Je však vybaveno 8 výstupky, na kterých sedí ramena klik. Díky tomu je spojení mnohem odolnější a tužší, takže se lépe přenáší síla nohou na pohon kola.
- Šroubovací středové složení – je jedno z nejpopulárnějších řešení. Na rozdíl od středového složení čtyřhran nebo Octalink nemá vlastní osu, do které by se dali namontovat ramena kliky. U toho systému jsou ramena spojená přímo osou, díky čemuž je celá konstrukce velice pevná a tuhá. Ložiska středového složení jsou umístěny ve speciálních miskách, které se šroubují přímo do středové mufny.
- Středové složení press-fit – jsou přímo zalisována do rámu kola pomocí speciální lisu na ložiska. To poskytuje maximální tuhost v oblasti středové mufny, což má za následek také vynikající přenos síly na pohon. Toto řešení bylo ještě donedávna velmi často používané u závodních kol. Kvůli složité montáži se však mnoho lidí rozhodně raději pro šroubovací středové složení.